söndag, februari 24, 2008

Tänk om man fick fingrarna ur.....


...å gå å köpa sig en liten dator så kanske det inte vore såå jäkla mycket att uppdatera varje gång!!! Eller så kanske jag skulle ta och prova att ligga på sofflocket en hel helg :o)
Jag och Lena har spenderat större delen av helgen åt öster..närmare bestämt i Örebro/Lillkyrka.
Igår var det vallning på programmet och idag lite miljö/räddningsträning.



Jag börjar med dagens övningar. Hade bestämt med Karin och Andreas att träffas vid Morgansgrop i Ö-bro..det finns en''ruinhög'' som är skitbra att gå i där för dogsen. Vi började med att gå med dem bland bråten som låg på backen först innan vi gick på den stora högen..både Undra och Sheger å lilla Bosse tyckte det var skitballt att gå omkring där..jag hade fullt sjå att hålla i Undra :o) Så vi bestämmde att gå över till ''rasmassorna'' ganska omgående. Inga problem där heller ...kanonbra!!! Jag tror att jag hade större problem att gå i högen än Undrisen :o) Sen la vi ut figgar och hundarna fick vinda ( det blåste nästan halvstorm!) Nemas problemas ..Undra är jättetydlig i sin vindmarkering..lilla snuttan hon är helt kanon!!!!

Karin med Undra, Sheger och Bosse i släptåg

Vi tar oss en promenad i högen

Bosse kollar om Sheger behöver någon hjälp?..

Undra och jag vilar....eller... jag vilar :o)

Matte ser sliten ut..det kanske är dax att börja träna??

Ram-booo

Ser ni hunden och figgen??..dom är där någonstans...

Undra påväg till figg efter att ha hittat honom i vind





Igår så packade vi in oss i bilen och drog iväg till Lillkyrka för att träffa Magnus ( Bosses uppfödare) och valla lite. Vi hann med ett litet stopp på SUBWAY för att fylla på kistorna innan den stora kraftansträngningen :o)

Först så tittade vi på när de ''superbra'' dogsen gjorde hämt på ett fält. Helt fantastisk att titta på ! Sen fick Bosse och Undra ''valla'' lite på fåren i en 25:a..tror jag det heter. Bosse sprang lös med fåren och tyckte nog att han var skitcool när han fick fart på dem :o)
Undra hade vi i långlina..hon måste ju lära sig att lyssna. Jag fick jättebra hjälp av Magnus och Ann-Charlotte som oxå visade mej hur jag ska träna in olika komandon.. man ska ju låta på olika sätt...det är ju som vanlig att man måste ju komma ihåg det oxå :o) Hon gick riktig fint efter ett tag..i mina ögon mätt.
Sen åkte vi till en annan hage där Sheger och Gert fick valla på många får..vi var i den hagen sist vi var i Lillkyrka och vallade ..... Lena hittade dit alldeles själv..helt fantastiskt!!! Hon har ju för att inte överdriva tvärdåligt lokalsinne ;o)

Magnus hjälper mig med Undra i hagen

Vart tog fåren vägen??


Bosse och Lena

Magnus och Gert


Gert in action

Sheger vallar..låångt bort




I torsdagskväll så var det lydnadskurs på Tassen..vi fick ha boxträning för det blåste småjävlar ute, rent ut sagt...Vi tränade läggningar och ''surtanten'' sa att jag var en surtant som såg ut som jag hade en stör uppstoppad där bak???..inte undra på att hunden är seg i läggandet!!! :o) Så jag fick ta och ändra attityd och bjuda lite på mej själv..glömmer det när jag blir allt för konsentrerad tydligen..sen gick läggandet lätt som en plätt ;o) Nu har vi ställande i läxa till nästa Torsdag..vi tränar för fullt....

''surtanten'' visar hur det ska gå till om man ska få hunden att lägga sig!!

å titta det gick..bara man är lite glad ;o)

close up på Undras kurskompis Acke....

....så här ser han ut..det är en labrador pôjk

Bellas mage växer.....

Hon är ungefär lika bred som ett litet '' kaffebord'' :o)

PÅ morgon prommis med två ardennerhästar..fy fn va de drar!!!


//Heléne

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken superhelg vi haft!

Det var jättekul å få följa med på räddningsträningen å prova lite. Sheger tyckte ju att det var dödskul. Tack för en mycket givande helg!

Lena, Sheger & lilla Bosse