söndag, februari 17, 2008

Veckorna går fort!

När man har roligt :o) Förra helgen var jag med Lena och Lisa och deras dogs när de skulle träffa Bosse och Gregers uppfödare Magnus, för lite vallning. Lisa å Greger åkte med mej och Undra. På vägen till Lillkyrka så lyckades jag både med ett roadkill( En kaja flög rätt in i fönstret på bilen..jädrar vilken smäll det blev som Sikkan skulle ha sagt!) och att få stenskott...stackars Lisa..hon satt bara och väntade på att något ännu värre skulle hända på hemvägen ;o)
Hursom helst så vallde stordogsen på ca 70 får !!! Helt otroligt att kolla på..å vad duktiga både hundar och förare är...undrar om man kommer dit någongång? Man inser ju ganska fort att man måste ha möjlighet att vallla nästan dagligen om det ska bli något av det...Jag vill ha får och mark NU!!!!
Smådogsen..Bosse , Greger och Undra fick flytta lite på fåren i en fålla, jag blev alldeles svettig när Magnus sa att jag skulle släppa Undra lös på fåren...hon hör nämligen inte sin matte när hon ser får, men hon visade ingen tendens att bita dem iallfall, hon ville mest ha kontroll över dem och var väldigt nöjd med sig själv när hon lyckades klämma upp dem i ett hörn :o)

I fredags så packade Lena och jag ihop oss i en bil ( Bella fick vara hemma ) och åkte till Stefan/Gränsvallaren i Örebro. Där skulle det vallas in lite får, så det kom Gränsvallar folk från lite varstans i landet..kul!
När fåren väl kommit in i fållan..vilket tog sin lilla tid eftersom de var väldigt springiga:o) Så fick Undra och Uma som oxå var där och en liten bc kille som hette Bob, springa runt fållan lite.
Jag vet ju inte alls hur jag ska göra med Undra så jag fick hjälp av Sonja som har Undras helsyster Storma, hon hade många goda råd att ge hur jag skulle göra för att få henne att vända osv runt fållan. Tack Sonja! Ska försöka komma ihåg vad hon så oxå nästa gång vi tränar :o)


Idag så hade Karin och jag bestämt att vi skulle träna lite skogsök..det var såå längesedan vi träffades!! Jag plockade upp Sheger på vägen till Storstenshöjden/Villingsberg, Lena jobbade hela dagen så då tyckte jag att han kunde få bli med oss på lite skoj!
Och det tyckte han att det var..skojjigt alltså..Undra oxå för den delen. De tycker ju att det är jätteroligt att kampa ,plus att de tycker om folk vilket är en bra början om man vill träna sök.
Inte hade de några problem med att gå ifrån mej heller...det var ju jättelaj ute hos figurant.
Nästa helg så ska vi förhoppningsvis pröva på lite räddningsök med Undrisen...är nyfiken på hur hon är i olika miljöer?


Hem som ett skott och duschade..kl 15.00 var det årsmöte på klubben. Ska väll erkänna direkt att jag var mest intesserad av smörgåstårtan ;o)
Troja och jag fick diplom för uppflyttningen ur apellklass..å jag blev tårögd :o(
Ja , iallfall så tog det ungefär 3 timmar detta årsmöte inkl smörgåstårteätning och styrelsemöte..sitter ju med där som vice sekeriterare...fast jag inte har någon dator :o)


Sen bar det iväg till ridhuset för lite lydnads träning , kontakt , bakdelskontroll och fritt följ hann vi med..det kanske inte blev den bästa kvalitén på den träningen för jag var rätt så trött :o)
Måste träna lite läggande under gång imorgon med Undra annars så kommer jag få bakläxa av ''häxansurtant'' på kursen på tisdagkväll ;o)



Undra och jag sitter och småfryser i fårhagen

Undra spanar avundsjukt in Lena och Bosse när de är i fållan


Sheger vill vara ute bland fåren han med!! Magnus har gjort en delning av fåren..tror jag det heter :o)

Sheger har fortfarande inte gett upp..när är det min tur?! Nu låg han ju inte så här still hela tiden..om jag inte minns fel ;o)
Karin och Undra leker

Andreas och Undra lajjar lite

Sheger tar i för allt han är värd...

..ser nöjd ut när han väl fått grejjen för sig själv :o)

Karin och Sheger ute i skogen

Honey kommer mot mej i full kareta :o)

Bellas mage växer så det kankar ;o)


//Heléne

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det syns på bilderna vad Sheger tyckte att det var skoj!!!

Han ä inte fullt så nöjd idag, å inte jag heller efter hans leksaksmassaker... (gråter över den fina fårkudden)

Anonym sa...

Nästa gång du ska i väg så finns det Mssor av schnauzrar här som vill följa med till skogen med tant Heléne!

Heléne sa...

Ulli 38...skulle ju kunna ta och följa med ut i skogen själv någon helg...lite frisk luft skadar ju aldrig..speciellt när man är tant ;o)